Ki ne álmodna a tökéletes hétről, amikor mindent elintézett, minden sikerült? Lehetetlen? Közel sem!
Egy produktív hét nagyban függ az odafigyeléstől, a szervezettségtől, és bizonyos "lépcsők" figyelembe vételétől. De mi is a titok nyitja?
1. Elég a tervezésből, cselekedj!
A cetlik felhalmozódtak, a stratégiák csőre töltve várják, hogy nagyot durranhassanak. Jó jó elég, mindent átbeszéltetek elégszer, most már valaki vegye fel a kagylót, nyomogassa a küldés gombot az email postafiókban! A tett halála a gondolkodás, ha már százszor átrágtátok, ne aggódj, cselekedj! Nincs rossz döntés, csak az lehet helytelen, ha egyáltalán nem döntesz.
Túl sokat ülsz az asztal felett kizárólag tervezéssel foglalkozva? A munka nem végzi el önmagát, attól, hogy azt hajtogatod, még nem kell megcsinálnod, a feladat nem oldódott meg. Üresedjen csak a teendői lista!
További hibák: túl sok megbeszélés, üres találkozó, üzleti tárgyalásnak nevezett medertelen csacsogás. Sok ember rengeteg időt fecsérel el munkának nevezett időpazarlással, amely egyáltalán nem szolgálja érdekét, és bevételt sem hoz. Készíts időbeosztást, oszd fel az ellátandó feladatokat.
Amikor őszintén végignézed az előző kicsapongó heted - megdöbbenten észleled mennyi időt pazaroltál ábrándozással, fecsegéssel, elhúzódó ebédekkel, újságolvasással.
2. Tudj nemet is mondani!
A különbség a sikeres, és a nagyon sikeres ember között az, hogy a nagyon sikeres ember a legtöbb dologra nemet mond.
- Warren Buffet
Meglepődve észleltem hány ember egyszerűen nem mer, nem tud nemet mondani akár számára teljesen érdektelen személyek számára sem. Talán ez egyfajta félelem? Mit gondol majd? Talán udvariatlannak hisz majd? Na de őszintén: kit érdekel? Ez nem gyávaság, nem bunkóság, egyszerűen az a kellő önzés ami téged azzá tesz, amit ő talán nem fog elérni, ha így gondolkodik. Ezt ki kellett mondani.
Aki nem-et tud mondani, az a nem-es.
- ősi magyar mondás
Főnök, segítene elküldeni ezt? Főnök, felhívná ezt az ügyfelet? Főnök, gyors' kinyomtatná ezt nekem? Főnök, beszaladna a városba ezt megvenni? Főnök, összeállítaná akkor a következő hónap programlistáját?
NEM!
A helyes elgondolás: pontosan ezekért a feladatokért alkalmazod a dolgozókat, akik a hétköznapi ügymenethez szükséges dolgokat helyetted csinálják meg. A "dolgozó" a "dolgokkal foglalkozó", ahogy a nevében is benne van.
A főnök az egyes stratégiai pontok összekötésével foglalkozik, víziókat fogalmaz meg, egységesít, összehangol, a jövőbe lát, a csapat látnoka. Az a személy, akire mindenki hallgat, és akit mindenki tisztel. Sosem fognak tisztelni, ha tudják, bármit lenyomhatnak a torkodon.
Ha mindent elvállalsz, egy idő után erőn felül kell teljesítened, ettől stresszesebb leszel, elcsúszol a határidőkkel, vagy rengeteg plusz munkát kell végezned, ami az egész projekttől, tervtől, ötlettől elveheti a kedved. Ne hagyd, hogy rád akaszkodjanak a túlvállalt problémák.
3. Az eltúlzott maximalizmus
A tökéletességre való törekvés dicséretes dolog, azonban ennek az amúgy nemes tulajdonságnak is lehet árnyoldala, amikor olyan szintekbe csap át a megszállottságod, hogy az már többet árt a cégednek, mint használ.
Ha túlságosan ragaszkodsz már olyan részletekhez is, amely szinte már érdektelen, akkor ez a produktivitásotokra fog menni, lassítja a termelést, ezáltal csökkenti a bevételeket, és természetesen duzzasztja a kiadásokat. Ezen felül időt pazarolsz, és más dolgokra sem lesz annyi időd, mint szeretnéd.
4. Ürítsd ki a fejed!
Nem kell nagymértékben a memóriádra támaszkodnod. Nem is tudsz mindent megjegyezni, igazából csak nagyon-nagyon kevesen képesek hiba nélkül minden egyes határidőt megjegyezni, akkor meg minek fárasztanád magad, és miért vállalnál felesleges rizikót?
Ne foglalkozz az időpontok megjegyzésével, vegyél egy hétköznapi határidőnaplót, de abba jegyezz fel precízen mindent!
Ma már a papíralaphoz sem kell ragaszkodnod, számtalan digitális megoldás létezik. Én személy szerint az Evernote-ot ajánlom, felhőalapú, tehát akár számítógépről, akár telefonról, táblagépről pillanatok alatt elérhetőek a jegyzeteid. Ezen felül precíz kis alkalmazás még az Any.do, illetve a Wunderlist is.
Ha mindent feljegyzel - ötletek, időpontok - azon kapod magad, hogy teljes és komplex képet kapsz az egész hetedről, a következő feladat már a fontossági sorrend kijelölése!
5. Ellenőrzés & áttekintés
Egy sikeres hét csak akkor lehet sikeres, ha valóban az. Első olvasatra furán hangzik, de fussunk neki mégegyszer. A relativitáselmélet óta tudjuk, minden viszonylagos, namármost, ha nem ellenőrzöd utólag a munkád, mi alapján tudod értékelni?
Attól, hogy mindent elküldtetek, vagy mindenkit felhívtál, még nem alapozza meg a sikert. Attól lesz sikeres, hogy minden egyes eseményt naplózol, a következményeket feljegyzed, és látod a jövőben rejlő lehetőségeket és feladatokat is a múltban történtek alapján.
Nézd át a teendőid listáját, valóban mindent elvégeztél/elvégeztettél-e, akiket megbíztál, teljesítettek-e, járd végig a szükséges ellenörző köröket, később még hálás leszel magadnak ezért! Kellemetlen másfél hét után egy sértődött hívást kapni, hogy nem érkezett még meg egy árajánlat...
+1 Befejezés
Ünnepeld meg a sikereket, időzítsd újra az elhalasztott feladatokat, és vonj le következtetéseket az esetleges hibákból, sikertelenségekből, majd készülj fel a következő hétre!