A világ legegyszerűbb dolga elindítani, majd sikerre vinni saját vállalkozásod, ha a jó kérdéseket teszed fel magadnak.
Nagyon nagy hatással volt rám Richard Branson azzal a rövid cikkével, ahol felhívja a figyelmet arra, hogy mennyire fontosak a kérdések.
Csak jó kérdésre lehet jó választ kapni.
Korábban - amikor összeültünk a srácokkal - gyakran feltettük sörözés közben a kérdést:
Miből lehetne pénzt csinálni?
Jöttek az ötletek, ezt kéne csinálni, azt kéne csinálni, de valahogy mindig iszonyatosan gyenge válaszokat kaptunk, nem igazán lehet erre a kérdésre mit felelni. Persze, jönnek a sikersztorik, kinek az ismerőse/haverja/volt osztálytársa/barátnőjének az apja miből hogyan csinált "dellát". Majd nagy sóhajtás, tématerelés, mert tök gáz, hogy senki nem bírt érdemben hozzászólni.
Nem az a jó kérdés, hogy miből lehet pénzt csinálni. A jó kérdés: mivel tudok segíteni másoknak? - Richard Branson
Mikor ezt legelőször olvastam a hideg is végigfutott a hátamon. Ilyen egyszerű? De akkor ez miért nem jutott eszünkbe? A legjobb dolgok nem bonyolultak ezen a világon. Tényleg ilyen egyszerű.
Aztán nem sokkal később elém került egy másik gondolat.
A szerencse nem más, mint a tehetség kombinálása a kedvező alkalom felismerésének képességével. - Timothy Zahn
Kezdett összeállni a kép. Igen. Egyre közelebb vagyok, éreztem. Az biztos, hogy egy szolgáltatást akkor veszek igénybe, vagy terméket akkor vásárolok meg, ha saját magam nem rendelkezem a szükséges képességgel, vagy az igényelt tárggyal. Magyarul az egyes hiányokra kell lecsapni.Szedjük tovább.
Mi a hiány?
Legelőször mindenkinek ugyanaz fog eszébe jutni. A légüres tér. Igen, de ez csak egy része. Őszintén bevallom, nekem sokáig nem jutott eszembe az, hogy más is lehet hiány. De kiderült, hogy rengeteg féle hiány létezik.
Hiánynak tekintendő többek között:
- ha a piacon rengeteg a szolgáltatás, de az rossz minőségű.
- ha a piacon rengeteg a szolgáltatás, de az indokolatlanul drága.
- ha a piacon rengeteg a szolgáltatás, de hozzá nem értők bénázása az egész.
- ha a piacon rengeteg a szolgáltatás, de még többre van igény.
- ha a piacon rengeteg a szolgáltatás, de innovációval reformálható, eredményesebbé tehető.
Leültem. Elméletben bizonyosan. Ez megint egy másik látószög. Magyarul:
Lehet, hogy nem is kell új dolgokat kitalálnom, csak jobban kell tudnom csinálnom másoknál?
Nem lehet, ez biztosan működő formula. Legyél 10%-kal olcsóbb, és 10%-kal adj többet a vevőknek, és a riválisodnál máris 20%-kal vagy jobb. Alakul, nem igaz?
Akkor most már tudunk néhány igazán ütős kérdést:
- Hogyan/mivel tudnék segíteni másoknak?
- Miben vagyok jó?
- Mi az, ami jelenleg hiányzik?
- Mi az, ami ugyan van, de valahogyan jobbá tudnám varázsolni az emberek számára?
A következő lépés - nem meglepő módon - a megvalósítás. Ez a legfontosabb.
Az embereknek naponta vannak dollármilliókat érő ötleteik, de nem veszik észre. Ha mégis, legyintenek: én ezt úgysem tudnám megcsinálni.
Ez nem igaz. Ahogy Steve Jobs egyszer mondta:
Körülötted mindent, amit életnek hívsz, olyan emberek alakítanak, akik nem okosabbak nálad, és változtathatsz ezen, formálhatod ezt, saját dolgokat készíthetsz, amiket mások használnak majd. Nem szabad eleve elrendeltnek, megváltoztathatatlannak tekinteni a sorsunkat, az életünket. Változtass, fejlessz, alkoss maradandót! És ha ezt felismered, teljesen új ember leszel. - Steve Jobs
A lehetőség nálad van.